De Heilige Koe
Een auto van de zaak, of toch privé? Kopen of leasen: wanneer is welke optie het voordeligst? Hoe zit het met grijskenteken en met de bijtelling? Vragen waar de meeste ondernemers tegen aanlopen.
- De keuze
- Zakelijke ritten in uw privé auto
- Auto van de zaak
- Privé-gebruik omzetbelasting
- Grijs kenteken
1) De keuze
Rondom de auto van de zaak en het gebruik ervan zijn verschillende fiscale regels vastgesteld. Je kunt de auto op naam van de zaak zetten of in privé houden. Aan beide varianten kleven voor en nadelen. De keuze hangt af van de werkelijke kosten, de cataloguswaarde van de auto, het aantal gereden kilometers (werk / woonwerk, privé) en het inkomstenbelastingtarief en is derhalve niet eenvoudig. In het algemeen geldt dat bij veel zakelijke kilometers en een relatief goedkope auto het eerder voordelig is om de auto in privé eigendom te houden. Daar staat dan tegenover dat bij een relatief duurdere auto en weinig zakelijke kilometers het veelal voordeliger is de auto op de zaak te zetten.
2) Zakelijke ritten in uw privé auto
Behoort de auto tot het privé-vermogen, dan kunnen de kosten van het autobezit (aanschaf, brandstof, onderhoud, verzekering en belasting) niet ten laste van de onderneming gebracht worden. Zakelijke kilometers kunnen wel tegen € 0,19 per kilometer ten laste van de onderneming gebracht worden. Dit tarief is inclusief alle bijkomende kosten (dus ook parkeergeld en autowassen). Je dient wel een rittenadministratie van uw auto bij te houden.
3) Auto van de zaak
Bij een auto van de zaak komen alle autokosten ten laste van de onderneming. De omzetbelasting op deze kosten (ook op de aanschafprijs) kunnen teruggevorderd worden (mits de onderneming omzetbelastingplichtig is). Voor het privé-gebruik wordt in de inkomstenbelasting vervolgens een fictieve bijtelling vastgesteld. Deze fictieve bijtelling betreft een percentage van de cataloguswaarde bij aanschaf (inclusief BTW en BPM), waarbij het percentage afhankelijk is van het type auto (zie hiervoor de overigens jaarlijks wijzigende tabellen). Alleen als je met een controleerbare rittenadministratie kunt aantonen dat je minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt (woonwerk verkeer zijn zakelijke kilometers), kan de bijtelling achterwege blijven. Zijn de werkelijke totale kosten van de auto lager dan de bijtelling volgens de tabel van de waarde, dan kun je de werkelijke totale kosten als fictieve bijtelling rekenen. Dit geldt alleen bij IB-ondernemers.
4) Privé-gebruik omzetbelasting
Bij privé-gebruik van de auto van de zaak dien je omzetbelasting af te rekenen bij de laatste aangifte van het jaar. Dit geldt alleen als bij de aanschaf van de auto de BTW is teruggevorderd. De jaarlijks af te dragen omzetbelasting bedraagt dan 2,7% van de cataloguswaarde bij aanschaf (incl. BTW/BPM).
5) Grijs kenteken
Alleen ondernemers kunnen sinds 1 juli 2005 nog profiteren van het lagere motorrijtuigenbelasting van het grijs kenteken. Ook wordt er voortaan BPM berekend over de aanschafprijs van nieuwe bestelauto's. Alleen bij zakelijk gebruik komt de onderneming in aanmerking voor een teruggaaf van de BPM. Je moet hiervoor beschikken over een BTW-nummer. Meer dan tien procent van de jaarlijkse kilometers moeten voor de zaak gereden worden.